
Werkzaamheden 5-20 januari in beeld
22 januari 2024
Op 5 januari gingen de werkzaamheden weer van start. Op het middenterrein werd afgelopen weken hard gewerkt aan het verwijderen van de asfaltverharding. Een terugblik in beeld.
Toelichting
Met een asfaltfrees is het asfalt verwijderd en met een transportband in een binnenvaartschip geladen. Na het frezen van het asfalt is het overige asfalt verwijderd met behulp van een rupskraan. Vervolgens is het asfalt gebroken met een puinbreker en afgevoerd met een binnenvaartschip naar de asfaltcentrale.
Werkzaamheden december afgerond
20 december 2023
De werkzaamheden die in december op de rol stonden zijn afgerond. Het asfalt is weggehaald voor de laad- en loskade, de depots zijn verplaatst en de waterzuiveringsinstallatie staat nu op de hoek van de Sliksloot en de Hollandsche IJssel. Na alle werkzaamheden ligt het terrein er mooi bij en klaar voor het vervolg. Een foto uit de lucht geeft hiervan een mooi overzicht.
Eerste containers zijn in december van de band gerold
20 december 2020
De eerste halve containers zijn in China van de band gerold. Er gaan ruim 200 halve containers geproduceerd worden door CIMC (zie hier video). Het zijn geen doorsnee containers. Ze zijn specifiek voor het project Stormpolderdijk ontworpen en gebouwd. Ze zijn half zo lang en half zo hoog als de bekende grote zeecontainers. De reden hiervoor is dat er hierdoor minder lucht in zit en de verontreinigde grond minder kans krijgt om “uit te dampen”. Dat zorgt voor minder emissie. Daarnaast heeft elke container een speciaal filter. Dat zorgt ervoor dat lucht uit de container niet schadelijk is voor de omgeving.
Deze eerste containers staan nu nog bij de producent en worden per schip getransporteerd naar Rotterdam en na inklaring vervoerd naar de projectlocatie. De schepen die de containers gaan vervoeren, kunnen veilig aanmeren bij de nieuwe laad- en loskade aan de Hollandsche IJssel. Als de sanering op gang is worden met binnenvaartschepen de gevulde containers één tot twee keer per week vervoerd naar de verwerkingslocaties Een speciale rupskraan plaatst de containers dan op de schepen.
Voor én achter de schermen zijn de voorbereidingen in volle gang
1 december 2023
De sanering van het voormalige EMK-terrein komt steeds dichterbij. Om in het voorjaar van 2024 van start te kunnen gaan, werkt het projectteam nu aan een grondige voorbereiding. Omgevingsmanager Marco Endert en projectmanager Silvester Pastoor van Dura Vermeer praten je bij.
De saneringsklus op de Stormpolderdijk vereist een zorgvuldige voorbereiding, weten Endert en Pastoor. ‘Medio april willen we beginnen met de bodemsanering van het terrein. Voor die tijd moeten we eerst de ontgravingshal opbouwen: een enorme hal van 50 bij 150 meter. Gassen en dampen die mogelijk vrijkomen kunnen we daarin opvangen en zuiveren. De bouw van de hal duurt 10 tot 12 weken. Zie het als een gigantisch bouwpakket: hij bestaat uit heel veel onderdelen die in de juiste volgorde in elkaar moeten worden gezet. Het is niet alleen een grote hal, er komen straks ook allerlei technische installaties in zodat we er veilig kunnen werken. Eigenlijk zetten we in een korte periode een complete fabriek neer’, legt Endert uit.
Tussentijds bericht onderzoek zuiveringsmogelijkheden voor PFAS
1 december 2023
In een eerder nieuwsbericht is de start van het innovatieve PFAS-onderzoek aangekondigd. Kennisinstituut Deltares en onderzoeksinstituut KWR onderzoeken de komende anderhalf jaar in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat de zuiveringsmogelijkheden voor PFAS ter plaatse van het voormalig EMK-terrein.
Waar staan we met het onderzoek?
Deze zomer presenteerden Deltares en KWR de resultaten van het vooronderzoek en de opzet voor het laboratorium en veldonderzoek. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft op basis daarvan opdracht gegeven voor de volgende onderzoeksfase. De voorbereidingen voor de opzet van het laboratorium- en veldonderzoek zijn vervolgens uitgevoerd.
-
Warmtewerende maatregelen saneringshal
-
Kwartaalbericht GGD januari-maart 2025
-
Verplaatsing hal naar halfase 3
-
Aangepaste werktijden donderdag 1 mei
-
Omgevingsmetingen maart 2025
-
Omgevingsmetingen februari 2025
-
Kwartaalbericht GGD oktober-december 2024
-
Geslaagde verwijdering van ondergrondse obstakels buiten de hal
-
Verwijderen ondergrondse obstakels buiten hal donderdag 6 maart
-
Omgevingsmetingen januari 2025
-
Omgevingsmetingen december 2024
-
Uitgelicht: permanente bewaking van de luchtkwaliteit op en rondom het EMK-terrein
-
Omgevingsmetingen november 2024
-
Omgevingsmetingen oktober 2024
-
Kwartaalbericht GGD juli-september 2024
-
Timelapse eerste halverplaatsing
-
Calamiteitenoefening ter voorbereiding halfase 2
-
Eerste halverplaatsing succesvol afgerond
-
Planning eerste halverplaatsing
-
Omgevingsmetingen september 2024
Omgevingstelefoon
Omgevingsmanager Marco Endert is bereikbaar via de omgevingstelefoon, tussen 6.00 en 22.00 uur.
06 - 535 994 16
U kunt ook een Whatsapp bericht sturen naar dit nummer. Er wordt dan binnen 24 uur contact met u opgenomen. U kunt uw (minder urgente) vragen ook stellen per e-mail:
Planning
08 sep 2025 - 19 sep 2025 Laden AVI-slakken uit depot AVI slakken en transporteren en verwerken in aanvulling halfase 3 |
02 jun 2025 - 26 sep 2025 Saneren in de hal en rijden van containers naar de laad- en loskade en laden op het schip |